torsdag 25 november 2010

Dags för slutspurt

Ok, den första av er är i mål - Grattis till Linus! Frågan som vi då bör ställa oss hur han lyckades med detta? Svaret är att han läst ett kapitel så gott som varje dag, det är så man måste göra.

Sen förra veckans update har det inte hänt så där jättemycket tyvärr vilket innebär att det börjar bli lite småstressigt.
  • En av er är i mål. 
  • En av er har 21 poäng. Dvs knappa tio poäng i veckan framöver. Lugnt.
  • En av er har 20 poäng. Det betyder knappt tio poäng i veckan framöver. Inga problem, speciellt som personen i fråga har börjat med den absolut svåraste boken på listan - det är nedförsbacke härifrån.
  • En har kring 15 poäng. Lite över en poäng per dag grävs, ungefär 12 poäng i veckan.
  • En har 12 poäng. Lite mera kvar, drygt 13 poäng i veckan behövs.
  • En har 10 poäng. Femton poäng per vecka, Det innebär att det är dags att sätt på ett kol
  • En har snart 10 men har inte skrivit om alla föreläsningar. Som ovan, plus de där föreläsningarna
  • Två har kanske 4 poäng. Om detta skall lyckas gäller det att nu börja sätta in ett pass varje dag där man åstadkommer minst två poäng gärna mera.
  • Övriga har inte skrivit något ännu, så om ni vill ha några sp gäller det att börja läsa. 
Jag kan ha räknat fel nånstans, men det ger väl en ganska god bild av läget.

För att förekomma frågor om extra tid har jag flyttat fram deadline två dagar dvs till söndag den 12. Det är inte så stor skillnad för mig ifall ni jobbar över helgen. Därefter gäller detta. För varje dag som går efter deadline drar jag av ett helt vitsord. Så om du blir klar på måndag och jag bedömer dig vara värd ett B så får du ett C. Detta innebär att du teoretiskt sätt kan arbeta fram till fredagen men då måste du ha "A-nivå" för att bli godkänd. Jag skulle inte rekommendera att försöka. Eftersom vi också har haft så lång tid och arbetet inte är av karaktären att man kan lämna det till sista kvällen så har jag svårt att se hur sådant som sjukdom kan spela någon större roll, men om något händer kan jag kanske vara flexibel. Dock inte så att jag skulle acceptera att ni tänkt jobba ihop 36 poäng på söndagen men fick snuva.

Ni tycker säkert jag är iriterande för att jag tjatar, men det här är viktigt. Dels för att jag gärna vill se att så många som möjligt av er kommer igenom kursen, det bygger upp min självkänsla, men mera betydelsefullt för detta är riktig träning i att vara teolog. Att vara teolog är just detta, att man klarar av att läsa en ganska stor mängd under en tid och klarar av att reflektera kring det man läst. Dvs det kan faktiskt vara viktigare här att ni klarar av att bygga upp den arbetsdisciplin som krävs för att klara av denna uppgift än kursens konkreta innehåll. Enough said.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.