måndag 12 april 2010

Kurssammanfattning

Kursen är nu avslutad - jag skall försöka få bedömningarna klara denna vecka, men jag vågar inte lova - jag har en väldigt fullspäckad vecka framför mig. Men jag vill redan nu ge lite allmän feedback.

Min utgångspunkt för denna kurs var dels att utmana er - det material ni studerat är på en mycket hög nivå, snarare doktorandnivå en cum-laude. Dels ville jag skapa en kurs där undervisningsformen motsvarade innehållet. Då tänker jag inte så mycket på att använda modernare teknik (material i ljud och videoform, bloggar) som just möjlighet att välja material själv, och att själva skapa former för reflektion kring materialet.

Överlag måste jag säga att ni presterat över mina förväntingar. Som i alla kurser finns det en spridning mellan studenterna, men de toppar ni nåt i vissa av era texter når man nästan aldrig på andra kurser. Ni har slagit mig med häpnad flera gånger med era ambitiösa, intelligenta och kreativa inlägg. Av denna orsak måste jag justera vitsordsskalan neråt för att få rum med ett nytt högsta vitsord. På de tidigare kurserna har A betydigt ungefär "Självständigt och kritiskt kunnat tillägna sig litteraturen. På denna kurs blir det B - A betyder här "Genuint kreativt förhållningssätt till kursens tematik." (så om du får C på denna kurs motsvarar det B i de tidigare osv.) När jag bedömer er kommer jag att beakta aktivitet (både hur mycket material ni verkat ha tillägnat er och hur mycket ni skrivit), nivån på det ni skrivit, och er aktivitet i att kommentera andra bloggar.

Jag är glad över att ni har gripit er an så olika typer av material, och att ni har insett att allt inte är för alla. Jag tycker själv inte alls om alla de tänkare vi behandlat (vid det här laget är det säkert klart vilka). Intressant är också hur vissa, t.ex Coakley delat er. Överlag uppfattar jag denna kurs som ett bevis för att det är möjligt att behandla aktuell teologi även i teologiska grundstudier - vilket många lärare inte anser.

Bäst är att åtminstone vissa av er frimodigt har använt er av material som jag inte gett er - letat vidare i de författares produktion som ni tyckt om eller relaterat det till helt andra saker, som filmer och tv-program. Denna attityd är otroligt viktig för den som idag vill studera teologi på riktigt - det går inte idag att bara vänta sig att man skall serveras en teologisk utbildning. Man måste själv vara aktiv. (Om detta är en bra eller dålig sak kan diskuteras - och diskuteras mycket i posmodern teologi).

Jag vill ännu uppmana er att gå in på moodle sidan och dels rösta på den bästa bloggen (ställningen är i detta nu delad) och fylla i feedbackformuläret som nu är öppet. Jag meddelar vem som vann i samband med att jag mailar era vitsord.

I övrigt vill jag bara tacka er - jag har lärt mig massor på denna kurs - vissa av de tänkare ni behandlat har jag bara läst flyktigt tidigare och jag har därför fått ut mycket av era tankar. Speciellt vill jag tacka Olav, Jussi, Jana, Margit och Juhani x2 som hängt med i hela detta block - det har varit en verklig förmån att få studera med er under dessa kurser. Jag hoppas vi stöter på varandra igen i framtiden - varför inte i TF:s korridorer?

4 kommentarer:

  1. Hej, detta kanske inte är den rätta platsen för detta, men jag undrar var och hur man kan få tag i er avhandling om St. Isak Syriern? Jag läste av en slump en kommentar skriven på en ortodoxt kristen blogg av er som nämnde denna och blev genast mycket intresserad.

    mvh,
    Carl Erixon

    SvaraRadera
  2. Min avhandling kommer ut på Oxford University Press i slutet av 2010. Mera info här

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Tyvärr är St Isak ganska okänd i västerlandet, trots att han (i varje fall enligt mig) utan tvekan var en genial teolog. Hans syn på Guds kärlek och barmhärtighet är lika fantastiska som hans beskrivningar av dem är vackra.

    Mvh,
    Carl Erixon

    PS. Har ni planer på att skriva fler böcker om St Isak eller Ortodox teologi? DS.

    SvaraRadera
  4. Jo, Isak är nog en underskattad teolog, det hänger säkert ihop med att hans skrev på syriska och att man i västerländsk teologi varit mera noggrann med att arbeta med originaltextern än i öst - den Isak som t.ex. ryssarna känner är rätt långt från den syriske Isak.

    Just nu jobbar jag på lite andra saker, mest politisk teologi - min avhandling tangerar nog det ämnet också. Men jag hoppas kunna skriva en större bok till om asketism och där är givetvis Isak och den östliga traditionen av betydelse, även om min huvudfråga kanske är hur asketismen kom att bli obegriplig i väst och om vi idag har bättre möjligheter att begripa den.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.