onsdag 7 april 2010

Milbanks tes 41

Citerar tesen i dess helhet.
"Vägen", som är frälsande, är bara den följdriktiga skapelsehändelsen. Det är därför Augustinus har rätt när han tänker att den "ekonomiska" trinitariska serien som utgörs av Fadersrösten - Kristus - Kyrkan för oss avslöjar en trinitarisk ontologi som tillåter oss att beskriva den universella mänskliga händelsen i och genom tiden. I denna framställning av deltagande i treenigheten (framställd som "treeniga spår" i själen) upprätthålls den historiska förmedlingen av treenigheten mer av Augustinus än av andra, just eftersom han gör denna process till den metahistoriska kontexten för all historisk verklighet, och så klokt och nödvändigtvis skymmer dess singularitet: den är inte bara en enda uppenbarelsehändelse inom en ordning som egentligen är fullkomligt annorlunda.
Milbanks ärende i denna tes är att argumentera mot ett vanligt påstående att Augustinus treenighetslära är bristfällig eftersom han närmast skulle se treenigheten som ett återkommande mönster t.ex. i människosjälen. I motsats till detta menar Milbank (och jag tror han har rätt) att Treenighetsläran för Augustinus helt enkelt uttrycker något om hur allt varande är uppbygt och hur historien fungerar, så att allt som händer läses i ett trinitariskt perspektiv. Guds treenighet innebär att allt Gud gör och skapar är färgat av denna treenighet. Därför är Kyrkan, förstådd så som Milbank besktivit den i de föregående teserna, en naturlig fortsättning på Guds skapande.

2 kommentarer:

  1. Vi har alltså Fadersrösten (låter lite för konkret för att vara postmodernt), Sonen och Kyrkan, som tillsammans representerar den treenighet, som vi skall hålla oss till. I denna verklighet kan vi beskriva "den universella mänskliga händelsen i och genom tiden" (det är alltså fråga om en gemensam verklighet).

    Jag kommer till att Milbank på något sätt vill få människorna tillbaks till Guds ursprungliga plan för mänskligheten. Människans historia har en början (skapelsen), en viktig händelse mitt i allt skeende (Jesu uppenbarelse) och ett slut (domen på den yttersta dagen).

    Detta kan gott sammanfalla med Augustinus' syn på mänsklighetens slutgiltiga mål (den verkliga Gudsstaten),men någon postmodernistisk teologisk syn på religionen av i dag är den väl inte.

    SvaraRadera
  2. Poängen är väl snarast att uttrycka traditionell (augustinsk) kristendom i en postmodern kontext. Inte att skapa en ny kristendom...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.