onsdag 3 mars 2010

Milbank tes 16

Nu inleder Milbank en ny tråd, där han utvecklar tanken om kristendomen som en anti-våldspraktik, genom att undersöka synen på offer. Tankeräckan leder så småningom fram till en diskussion kring Jesu frälsargärning.

I denna tes har Milbank egentligen inte någon poäng utan inleder bara resonemanget genom en religionshistorisk beskrivning av "syndabockstemat" som alltså finns i många religioner. Tanken att gemenskapens skuld överförs på något (ursprungligen en människa -> människoofffer) som sedan offras/exkluderas för att gemenskapen skall hållas ren. Även om människooffer försvinner tidigt ur de flesta religioner finns tanken kvar att de som stupar i heliga krig utför en sådan funktion. Också "den rena asketiska själen som blivit likgiltig inför störande sinnesrörelser" kopplar Milbank in här, jag är inte riktigt på det klara med varför, det kanske visar sig senare.

7 kommentarer:

  1. Hej Patrik,
    Jag lite undrar vad Milbank menar med "heligt krig"? Det inte är åtminstone i dag kristet begrepp. Försvarskrig försöker ju hålla hemlandet fri från erövrarna, men det inte är något offer för enskilda soldatens vägnar, utan tvångsmässig förpliktelse, dock med starkt motiv.
    Knappast avsikten av muslimska heligt krig, jihad-terrorister och självmordbombare är offrandet, utan att bara komma till muslimers himmel, där väntar sju jungfrur och fritt vin.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte Milbank här tänker på någon specifik religion utan på idéer som har återkommit i olika religioner i olika tider. I kristendomen finns det sannerligen inget heligt krig, de som förekommit (korståg etc. var nog allt annat än heliga.

    Jag tror inte heller här att han direkt syftar på militanta islamister, men i deras retorik är nog tanken på offrande och martyrskap av stor betydelse.

    SvaraRadera
  3. Martyrdöd är väl inte samma som att offra sig själv i kriget för gemenskapens "renhet"? Har det inte ändå varit just martyrskapet som man har använt för att väcka kristnas intresse för heliga krig genom tiderna efter Jesu tid?

    SvaraRadera
  4. Martyrskap i Islam har en delvis annan funktion än i kristendomen. Men du har rätt att även i kristendomen har martyrskapet missbrukats på fruktansvärda sätt.

    Martyrskap betyder att vara ett vittne. Det behöver inte ens involvera döden.

    SvaraRadera
  5. ett litet förtydligande: jag menade förstås "heliga krig" i citationstecken.

    SvaraRadera
  6. Inte är jag någon islam-expert, men vad jag har förstått så är Koranens jihad inte något konkret krig där man ska ha livet av en massa människor. Att det sedan blivit så för vissa är en annan femma.

    SvaraRadera
  7. Jag är inte heller någon expert på Islam, men jag har förstått att det precis som i kristendomen handlar om hur man tolkar. Tanken på heligt krig fanns nog med i Islam från början. Men det är sant att jihad inte är det samma som heligt krig utan all sorts kamp mot det onda, alltså även den man för mot det onda i sig själv.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.