torsdag 4 mars 2010

Milbanks tes 17

Direkt fortsättning på föregående. "Syndabockens" logik är inte den mångfalld av skillnader som Milbank förknippar med kyrkan utan dualistisk: det inkluderade och det exkluderade. Och så länge något är exkluderat finns det hela tiden nya konflikter "utanför stadsmurarna". Detta kallar Milbank för en traditionell typ av våld. Rättslig monoteism (legal monotheism) är fångat i ett sådant tänkande, och Kristendomen missförstår sig ofta som just en sådan rättslig monoteism, men tydligt exkluderande natur.

Men kristendomen motsäger sig alla former av våld.
[D]et förmoderna våldet i form av lagen, det moderna våldet i form av normer och subjektiva "rättigheter" liksom det postmoderna våldet som är total avsaknad av normer.
Milbank menar att man i Bibeln ser ett gradvis avståndstagande från dessa typer av dualistiskt våld. Kristendomens tro på skapelse ur intet emotsäger den bild av verkligheten som bygger på ett ordnat "innanför" mot ett kaos "utanför" i konflikt med Gud. Enligt kristen skapelsetro finns det inget utanför. Men om man skall hålla sig till en strikt monoteism blir även detta problematiskt eftersom Gud då blir självtillräcklig, utan öppenhet för den andre och därmed utan kärlek. Så pekar Milbank framåt mot treenighetsläran.

2 kommentarer:

  1. Okej... betyder detta att Gud är beroende av ett utanför för att kunna förverkliga sin egen "natur"? Ska bli spännande att läsa hur detta löses med treenighetsläran. Handlar det även hos Milbank om att vara "besläktad i skillnad"?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.