spåra den långsamma utvecklingen av ett motstånd mot den våldsfaktor som är utmärkande för alla mänskliga normer. Bibeln övertar gradvis syndabockens roll och börjar fördöma all hämnd mot dem som i första ledet våldsamt uteslutit sina bröder (Guds beskydd av Kain).Här är Milbank otydlig, han skriver "It [the Bible) gradually takes the part of the scapegoat". Jag undrar om det inte bör tolkas som att "den gradvis ställer sig på syndabockens sida", snarare än den översättning Lindsten ger, som är obegriplig.
Som ni förstår är detta resonemang en inledning till en Kristologi, som Milbank utför i dialog med en omfattande postmodern diskussion kring offer och just syndabocken.
Denna förändring i bibeln, talar vi då om en förändring i Gamla testamentet? Är Jesus den som tar följande steg i denna utveckling?
SvaraRaderaMilbank menar nog att det sker en utveckling genom bibeln där de äldsta texterna i GT är längre bort från den bild som sedan finns i NT. Svårt att veta exakt, för exemplet han ger är ju från 1 mos, som visserligen enligt exegeterna inte är den äldsta texten i bibeln, men definitivt inte heller en av de yngre.
SvaraRadera